1. Adam Caruso

        Bio
        Adam Caruso studeerde Architectuur aan McGill University in Montréal. Hij gaf les aan de University of North London (1990-2000) en was hoogleraar Architectuur aan de University of Bath (2002-2005). Hij was gasthoogleraar aan de Accademia di Achi-tettura in Mendrisio, de Graduate School of Design van Harvard University, de ETH Zürich, en betrokken bij het Cities Programme van de London School of Economics. In 2011 werd Adam Caruso benoemd tot hoogleraar Architectuur en Constructie aan de ETH. Met Peter St John richtte Adam Caruso in 1990 het bureau Caruso St John op. Projecten van het bureau zijn: New Art Gallery in Walsall, Victoria and Albert Museum of Childhood in Londen, Brick House in Londen en de Gagosian Galleries in Londen, Rome, Parijs en Hongkong. Recent werk zijn de Nottingham Contemporary en het nieuwe café in Chiswick Gardens. Caruso St John is sinds 2007 de architect van Tate Britain.
        [laatst bijgewerkt in 2011]
        •  

          issues 1–91 are available in PDF format

            •  
            • Adam Caruso
             

            issues 1–91 are available in PDF format

              •  
              • Adam Caruso
               

              issues 1–91 are available in PDF format

                •  
                • Adam Caruso
                 
            1. 15/05/2015
              Doorschijnende tegenstellingen. Het voorstel van OMA voor de architectuurbiënnale van 1980 in Venetië. Léa-Catherine Szacka in gesprek met Rem Koolhaas en Stefano de Martino
              1. Figure/afbeelding 1

              Tentoonstellingen en performatieve ruimtes staan sinds lang centraal in het werk van OMA – en nu voornamelijk van AMO. Twee sleuteltentoonstellingen uit de late twintigste eeuw bakenen ruwweg dezelfde tijdsperiode af als OASE 94, waarvan de titel verwijst naar de OMA-expositie The First Decade in 1989 in Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Enerzijds is er OMA’s aanwezigheid in de Strada Novissima op de eerste internationale architectuurtentoonstelling van de Biënnale van Venetië, waarvoor een gevel werd ontwikkeld tussen 1979 en 1980, en anderzijds is er de tentoonstelling Deconstructivist Architecture die opende in juni 1988 in het MoMA in New York. Toch is de gevel voor de Strada Novissima afwezig in elke OMA-chronologie. Wat is de betekenis van het project en waar stond het voor? Wat waren de overeenkomsten tussen OMA’s polemische deelname en andere projecten waarin Koolhaas’ paradoxale geschiedenisopvatting oplicht?


              Lees meer

            2. 16/04/2015
              Nu verkrijgbaar: OASE 94. OMA. De eerste tien jaar

              Dit themanummer van OASE werpt een nieuw licht op de architectuurproductie van OMA tijdens de eerste tien jaar (1978-1989) – een mythische maar tegelijkertijd niet erg bekende periode in de geschiedenis van het wereldberoemde bureau van Rem Koolhaas.


              Lees meer

            3. 16/12/2014
              Volledig interview OASE#93 "Het landschapsdebat in de Lage Landen" online beschikbaar

              Op 26 juni 2014 werden Joachim Declerck, Frits Palmboom en Dirk Sijmons geïnterviewd door Michiel Dehaene, Bruno Notteboom en Hans Teerds over het thema van OASE#93 ” Landschap Publiek Maken, Publiek Landschap Maken”. Het volledige interview is nu terug te vinden op onze website.

              Lees meer

            4. 11/11/2014
              Filmvertoning bij presentatie OASE # 93

              Op 20 november vertonen OASE en het Architectuur Film Festival Rotterdam de film “Robinson in Ruins” van Patrick Keiller in Floriscoop. Deze film wordt vertoond in het kader van de lancering van Oase #93 over publiek landschap. De film zal worden ingeleid door de redacteurs Michiel Dehaene en Claudia Faraone (Engelstalig). Toegang is 5 euro. De plaatsen zijn beperkt; reserveer een plekje via het formulier op de website van het AFFR.

              Lees meer

            5. 02/05/2014
              Call for papers OASE 94 | O.M.A. – De beginjaren

              Met dit themanummer van OASE willen we nationale of polemische discussies overstijgen, en een blik werpen op de architectuurproductie van O.M.A. tijdens dit eerste decennium, tot aan 1989 — een mythische maar tegelijkertijd niet erg bekende periode in de geschiedenis van het bureau.

              Lees meer

            6. 29/04/2014
              Bijzondere presentatie OASE 91 in Amsterdam

              Een gesprek over sfeer in architectuur met Peter Zumthor, Juhani Pallasmaa en Gernot Böhme

              Lees meer

            7. 10/03/2014
              Nu beschikbaar: OASE 91. Codes en continuïteiten

              OASE 92 Codes en continuïteiten focust op een generatie van moderne architecten die in de schaduw van bekende tijdgenoten zijn gebleven. 

              Lees meer

            8. 16/01/2014
              Reacties op OASE 91

              Lees meer

            9. 17/12/2013
              Nu beschikbaar: OASE 91. Sfeer bouwen

              This issue of OASE is all about Atmosphere as the core theme of architecture and is guest edited by renowned Swiss architect Peter Zumthor and Finnish architect Juhani Pallasmaa. They have identified atmosphere as the core theme of architecture, each in his own way.

              Lees meer

            10. 17/12/2013
              Leeuwendalersweg 623–667, 3 Scenes

              De redactie van OASE heeft filmmaker Nanouk Leopold en beeldend kunstenaar Daan Emmen gevraagd te reageren op de collectieve ruimte in het woongebouw in de Kolenkitbuurt in Amsterdam ontworpen door korth tielens architecten. Hun bijdrage bestaat uit een beeldmontage van 27 videostills en een online presentatie.

              Lees meer

            11. Meer nieuws …