• OASE79
        • De architectuur van James Stirling, 1964–1992
          Een niet-dogmatische accumulatie van formele kennis
        • 2009

        Abstract
        OASE 79 is geheel gewijd aan de architectuur van de Britse architect James Stirling (19261992). Stirling speelde met zijn belangwekkende gebouwen uit de jaren zestig en zeventig een vooraanstaande rol in het architectuurdiscours van de jaren tachtig van de twintigste eeuw. Zijn architectuur, waarvoor hij de derde Pritzkerprijs in ontvangst nam in 1981, werd door critici geroemd als embleem voor het Britse New Brutalism, terwijl het latere werk is gelezen als de meest heldere getuigenis van de overgang van modernisme naar postmodernisme. Maar, omdat Stirlings architectuur tot icoon van bepaalde architectuurbewegingen is gemaakt, betekende dat ook dat de interesse in zijn werk afnam zodra een nieuwer discours de aandacht opeiste. Niet alleen verdween zijn architectuur zo uit de actualiteit, maar ook werd daardoor de blijvende betekenis van het werk ter discussie gesteld. Op enkele decennia afstand van de feiten blikt OASE terug op de architectuur van James Stirling en belicht de mogelijke relevantie voor het hedendaagse architectuurdebat. Deze monografische editie weekt het oeuvre los van het tijdperk waarin het tot stand is gekomen, om het opnieuw te bestuderen als letterlijke architectuur: een architectuur die haar intenties toont in de manier waarop ze als ruimte en vorm is gematerialiseerd en wordt ervaren. Aan de hand van zowel korte essays van voornamelijk praktiserende architecten, als langere beschouwende stukken, wordt het oeuvre herlezen als een continue exploratie van de taal van de architectuur. Aangevuld met een selectie van projecten, gepresenteerd aan de hand van architectuurtekeningen en nieuwe fotografie van <a href="/nl/Contributors/BasPrincen" class="auto">Bas Princen</a>, onderzoekt OASE 79 de architectuur van James Stirling als een coherente, maar niet dogmatische, accumulatie van formele kennis.
        • Kernredactie
          <a href="/nl/Contributors/ChristophGrafe" class="auto">Christoph Grafe</a>, Joachim Declerck, Kersten Geers, Pier Paolo Tamburelli, Ruben Molendijk, Tom Vandeputte
        • Redactie
          Tom Avermaete, <a href="/nl/Contributors/DavidDeBruijn" class="auto">David de Bruijn</a>, Joachim Declerck, Job Floris, <a href="/nl/Contributors/ChristophGrafe" class="auto">Christoph Grafe</a>, Klaske Havik, <a href="/nl/Contributors/AnneHoltrop" class="auto">Anne Holtrop</a>, Johan Lagae, Ruben Molendijk, Hans Teerds, Gus Tielens, Tom Vandeputte, Jeroen Visschers
        • Vormgeving
          Jaan Evart, Julie Peeters and Karel Martens at Werkplaats Typografie
        • november 2009
          Nederlands/Engelse
          Paperback/Geïllustreerd (zw/w)
          170 × 240 mm
        • Bestel dit nummer
        • ISSN 0169-6238
          ISBN 978-90-5662-723-2
        • Subsidising institutions
          Stimuleringsfonds voor Architectuur, Vlaamse Gemeenschapo, Van Eesteren-Fluck & Van Lohuizen Stichting (EFL)
        •  
        • <a href="/nl/Contributors/ChristophGrafe" class="auto">Christoph Grafe</a>, Joachim Declerck, Kersten Geers, Pier Paolo Tamburelli, Ruben Molendijk, Tom Vandeputte
        •  
        • <a href="/nl/Contributors/CharlieSutherland" class="auto">Charlie Sutherland</a>
        •  
        • Peter St. John
        •  
        • Tony Fretton
        •  
        • Paul Vermeulen
        •  
        • James Stirling
        •  
        • Irénée Scalbert
        •  
        • Michiel Riedijk
        •  
        • Guy Châtel
        •  
        • Patrick Lynch
        •  
        • Ellis Woodman
        •  
        • <a href="/nl/Contributors/ChristophGrafe" class="auto">Christoph Grafe</a>
        •  
        • <a href="/nl/Contributors/AmandaReeserLawrence" class="auto">Amanda Reeser Lawrence</a>
        •  
        • <a href="/nl/Contributors/BasPrincen" class="auto">Bas Princen</a>
        •  
        • Kersten Geers
        •  
        • <a href="/nl/Contributors/ClaireZimmerman" class="auto">Claire Zimmerman</a>
        •  
        • James Stirling
    1. 18/01/2016
      Nu verkrijgbaar: OASE 95. Grenzenloos. Transculturele praktijken in architectuur en stedenbouw

      Uitgangspunt van dit nummer van OASE zijn de interculturele omstandigheden waaronder architecten, stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten werken. Daarbij staan in het bijzonder die architecten centraal, die actief zijn in een toestand van verplaatsing, met andere woorden: die werken in culturen, veraf of nabij, die de hunne niet zijn.

      Lees meer

    2. 12/11/2015
      Geluidsopname presentatie OASE 94 te beluisteren via YouTube

      De geluidsopname van de presentatie van OASE 94 met Rem Koolhaas in De Kunsthal op 3 september 2015 is nu online te beluisteren op ons YouTube-kanaal: https://youtu.be/OMUWyFEI9p8

      Lees meer

    3. 17/08/2015
      Presentatie van OASE 94 met Rem Koolhaas op donderdag 3 september 2015 in de Kunsthal

      Samenstellers Christophe Van Gerrewey en Véronique Patteeuw praten met Rem Koolhaas over de eerste tien jaar van Office for Metropolitan Architecture.

      Lees meer

    4. 12/08/2015
      OASE 94: wedstrijd Parc de la Villette 1982 - CORRECTIE

      Bernard Tschumi heeft de redactie van OASE ingelicht over een fout in de tekst van George Baird, gepubliceerd in OASE 94 (OMA De eerste tien jaar), over de wedstrijd voor het Parc de la Villette in 1982.

      Lees meer

    5. 09/07/2015
      Call for papers OASE 96 | SOCIAL POETICS _ de architectuur van gebruik en

      De architectuur van gebruik en toe-eigening.
      Dit nummer van OASE plaatst zich in een traditie die een centrale rol toekent aan gebruik en toe-eigening in het denken over architectuur. De nadruk op gebruik en toe-eigening behoort tot een meervoudige kritiek van de architectuur.

      Lees meer

    6. 15/05/2015
      Doorschijnende tegenstellingen. Het voorstel van OMA voor de architectuurbiënnale van 1980 in Venetië. Léa-Catherine Szacka in gesprek met Rem Koolhaas en Stefano de Martino

      Tentoonstellingen en performatieve ruimtes staan sinds lang centraal in het werk van OMA – en nu voornamelijk van AMO. Twee sleuteltentoonstellingen uit de late twintigste eeuw bakenen ruwweg dezelfde tijdsperiode af als OASE 94, waarvan de titel verwijst naar de OMA-expositie The First Decade in 1989 in Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Enerzijds is er OMA’s aanwezigheid in de Strada Novissima op de eerste internationale architectuurtentoonstelling van de Biënnale van Venetië, waarvoor een gevel werd ontwikkeld tussen 1979 en 1980, en anderzijds is er de tentoonstelling Deconstructivist Architecture die opende in juni 1988 in het MoMA in New York. Toch is de gevel voor de Strada Novissima afwezig in elke OMA-chronologie. Wat is de betekenis van het project en waar stond het voor? Wat waren de overeenkomsten tussen OMA’s polemische deelname en andere projecten waarin Koolhaas’ paradoxale geschiedenisopvatting oplicht?


      Lees meer

    7. 16/04/2015
      Nu verkrijgbaar: OASE 94. OMA. De eerste tien jaar

      Dit themanummer van OASE werpt een nieuw licht op de architectuurproductie van OMA tijdens de eerste tien jaar (1978-1989) – een mythische maar tegelijkertijd niet erg bekende periode in de geschiedenis van het wereldberoemde bureau van Rem Koolhaas.


      Lees meer

    8. 16/12/2014
      Volledig interview OASE#93 "Het landschapsdebat in de Lage Landen" online beschikbaar

      Op 26 juni 2014 werden Joachim Declerck, Frits Palmboom en Dirk Sijmons geïnterviewd door Michiel Dehaene, Bruno Notteboom en Hans Teerds over het thema van OASE#93 ” Landschap Publiek Maken, Publiek Landschap Maken”. Het volledige interview is nu terug te vinden op onze website.

      Lees meer

    9. 11/11/2014
      Filmvertoning bij presentatie OASE # 93

      Op 20 november vertonen OASE en het Architectuur Film Festival Rotterdam de film “Robinson in Ruins” van Patrick Keiller in Floriscoop. Deze film wordt vertoond in het kader van de lancering van Oase #93 over publiek landschap. De film zal worden ingeleid door de redacteurs Michiel Dehaene en Claudia Faraone (Engelstalig). Toegang is 5 euro. De plaatsen zijn beperkt; reserveer een plekje via het formulier op de website van het AFFR.

      Lees meer

    10. 02/05/2014
      Call for papers OASE 94 | O.M.A. – De beginjaren

      Met dit themanummer van OASE willen we nationale of polemische discussies overstijgen, en een blik werpen op de architectuurproductie van O.M.A. tijdens dit eerste decennium, tot aan 1989 — een mythische maar tegelijkertijd niet erg bekende periode in de geschiedenis van het bureau.

      Lees meer

    11. Meer nieuws …